Съпруга на княза на най-южните сръбски жули Зета (Дукля), Требине и Захлумие Иван Владимир (неизв. – 1016)
Дъщеря е на цар Самуил (997-1014).
Историята на Теодора-Косара (може би по-точно Косара-Теодора) и Иван Владимир е разказана в Дуклянския летопис, съставен от неизвестен свещеник през XII в. Пленен от цар Самуил през 998 г., князът е затворен окован в Преспа. „Един ден – повествува летописецът – цар Самуиловата дъщеря на име Косара, трогната и въодушевена от Свети дух, отишла при баща си и поискала от него да слезе със слугините си и да умие главата и нозете на затворниците и пленниците. Това й било позволено от баща й. И тъй тя слязла и извършила добро. Между това, като забелязала Владимир и видяла, че той бил на вид хубав [красив], смирен, кротък и скромен и че бил изпълнен с разум и мъдрост господня, тя се спряла и заговорила с него; неговата реч й се показала по-сладка от мед. Тогава тя не от плътска страст, а защото почувствувала състрадание към неговата младост и красотата и защото чула, че той е княз и произлиза от царски род, полюбила го и като го приветствувала, излязла. След това, имайки желание да го освободи от веригите, тя отишла при царя и като се хвърлила в нозете му, казала така: „Татко мой и господарю! Аз зная, че ти имаш намерение да ми дадеш мъж, както е обичай; тогава, ако е угодно на твоето величество, или ми дай княз Владимир за мъж, когото ти държиш във вериги, или знай, че по-скоро ще умра, отколкото, да получа [да се оженя за] друг мъж. Като чува това, царят, понеже много обичал дъщеря си и знаел, че Владимир е от княжеско потекло, силно се зарадвал, съгласил се да изпълни просбата й и като изпратил веднага за Владимир, комуто, след като бил окъпан и облечен в княжески дрехи, заповядал да му се представи и гледайки го благосклонно и целувайки в присъствието на болярите от царството си, предал му дъщеря си за жена. След като била отпразнувана сватбата на дъщеря му по царския обичай, царят възвел Владимир за княз, върнал му земята и княжеството на отците му и цялата драчка земя“. Още Васил Златарски изтъква: „Колкото и романтично житието да ни представя женитбата на Косара с Владимир, няма съмнение, че тук имаме един политически брак, чрез който Самуил искал да привърже към себе си владетелите на сръбските земи като свои васали, та по тоя начин да парализира там всяко византийско влияние, от една страна, а, от друга, да има винаги в тях свои съюзници против ромейския император“.
В специализираната историческа литература се приема, че князът остава докрай верен на цар Самуил, изглежда, под влиянието на енергичната си съпруга. Ала може да се поддържа и полярно становище, което се базира на някои многозначителни аспекти на събитията след кончината на българския владетел и убийството на неговия сръбски зет от племенника му цар Иван Владислав (1015-1018).
Теодора-Косара посещава княз Иван Владимир в затвора
Като мотиви за ликвидирането на княз Иван Владимир се изтъкват родово отмъщение, завист, подозрителност, политическо съперничество и пр. Всички те са неприемливи, понеже между родовете на Иван Владислав и Иван Владимир няма кръвна вражда; сръбският княз не разполага със сили, ресурси и потенциал да съперничи на господаря на България, а и не е човек на действието – според писмените извори, които са все от небългарски произход, доминантите в характера, манталитета и политическото му поведение са кротостта, смирението и миролюбието. Освен това, колкото даровит и обаятелен да е владетелят на Зета, той все пак е чужденец и българите не биха го допуснали до своя престол, поверяван само на лица от техния царски род.
Авторът на Дуклянския летопис посочва, че цар Иван Владислав, още щом поема властта през август 1015 г., „изпратил вестители до княз Владимир, за да го повикат при него“. Не са известни нито мотивите за поканата, нито тяхната формулировка. Знайно е обаче, че князът отказва и се съгласява на среща едва след продължителни уговорки и множество гаранции за безопасността му. Нежеланието на Иван Владимир да уважи поканата обикновено се интерпретира като притеснение да не го сполети съдбата на детронирания и умъртвен от Иван Владислав син на Самуил – цар Гаврил Радомир (1014-1015). Това без съмнение е вярно. Ала не бива да се подминава въпросът, защо, ако съвестта му е чиста, дуклянски- ят княз изпада в крайна тревожност и отказва да се яви пред държавния глава на България, неговия фактически сюзерен, който е в правото си да позове всеки свой васал, когато намери за потребно. От друга страна, той и без подкана е бил длъжен да засвидетелства лоялността си към новия български господар още през 1015 г., но явно не го е сторил, а когато му се предоставя втора възможност, не се възползва и от нея, та се налага владетелските дворове да си разменят дипломатически мисии начело със съпругата на княза Теодора-Косара и с патриарха на България. Поведението на Иван Владимир подхожда на човек с гузна съвест, който съзнателно отлага да даде сметка за своите действия, разчитайки на подкрепа от трета сила – вероятно Византия. За негово нещастие вниманието на император Василий II (976-1025) от есента на 1015 г. изцяло е било фокусирано на Изток, българският цар получава простор и възможности за активизиране, а една от първите му задачи е да се подсигури откъм Зета и да настъпи срещу Драч (Дирахиум, дн. Дурасо, Албания) на Адриатическо море – „главната опора на Византия отвъд югозападната граница на тогавашна България“.
В хрониката на Йоан Скилица (XI в.) се съдържа следният пасаж: „докато Владимир, който бил женен за Самуилова дъщеря [Теодора], справедлив, миролюбив и добродетелен човек, владеел Тривалия и земите в самата околност на Сервия, в Дирахиум царувало спокойствие. Но след като Гаврил бил убит от Иван Владислав, Владимир се доверил на клетвите, които Иван му предал посредством Давид, архиепископа на България [Йоан архиерея], предал се и наскоро бил убит. Тогава там настанал голям смут и безредие, защото Иван често пъти чрез военачалници или пък сам всячески се стремял отново да заеме града“. От тези редове проличава, че Иван Владимир е миролюбив спрямо Византия и не безпокои нейната основна стратегическа база на Адриатическото крайбрежие, принуден е да се предаде на цар Иван Владислав, а веднага след смъртта му българите нарушават безметежното статукво, изгодно за империята, и се опитват да превземат пристанищния град крепост. От тях следва едничък извод, формулиран от Пламен Павлов така: „Очевидно поведението на Иван Владимир е било преценявано от българското правителство като акт на измяна“.
Нужно е и допълнение – дуклянският княз се компрометира не с инцидентна проява, а с цялостната си политическа линия, тъй като още през 90-те години на X в. е в активно общение с византийския василевс на антибългарска основа. По една или друга причина царете Самуил и Гаврил Радомир не предприемат решителни действия против сръбския си сродник. Не е изключено първоначално и цар Иван Владислав да е бил склонен да прости двусмисленото политическо поведение на Иван Владимир, понеже склонява да преговаря и му посвещава сериозно внимание. Капризниченето и протакането на княза обаче го убеждават, че не може да разчита на него поради неизлечимата му склонност да лавира. Да бъде амнистиран такъв неблагонадежден съсед преди кампанията против Драч, от която в момента е зависела съдбата на държавата, се оказва недопустимо. Трябвало е да се действа бързо, енергично и радикално, преди империята да разреши проблемите си на Изток и да насочи силите си срещу България. И цар Иван Владислав поема отговорността за отстраняването на оня, който може да попречи на постигането на насрещната българска цел. На 22 май 1016 г. разплатата е въздадена.
„А съпругата на блажения Владимир – разказва дуклянският летописец – го оплаквала много дни наред с изобилни сълзи, които с думи не е възможно. да се опишат. Царят, като виждал чудесата, които ставали там от бога, обхванат бил от страх и позволил на братовчедката си да вземе тялото на мъжа си и да го погребе там, дето тя иска. Тогава Косара взела тялото на блажения Владимир и го занесла в място, наречено Крайна [Шкодренското езеро], дето се намирал неговият дворец, и го положила в църквата пресве- та Дева Мария“. Наскоро Теодора-Косара приема монашески образ и завършва живота си при същата църква. Там е и погребана – до покойния й съпруг.
Теодора-Косара и княз Иван Владимир имат дъщеря, която е съпруга на зетския княз Стефан Воислав (1040-1050) и баба на един от водачите на българското антиромейско движение през 1072 г. – Константин Бодин, обявен за цар под владетелското име цар Петър III.
Източник: bgvladeteli.com
Вижте още от bultimes
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.