Мария Магдалена равноапостолна

в Конспирации/Религия

Мария Магдалена била родом от град Магдала, град в областта на Галиея, Палестина, на брега на Генисаретското езеро. Исус Христос среща Мария Магдалина, която е вече излекувана от тежък недъг, обозначен в Библията като „седем бяса“, по време на проповедите му в Галилея. Тя пристъпила към него, разказала историята си и поискала от Него да му служи в земния път. Оттогава Мария Магдалена била неотклонно с него, помагала му в общуването с хората и го следвала пламенно, повече дори от самите апостоли, затова е наречена още „равноапостолна“.

Животът на Мария Магдалена е белязан с множество митове и легенди. В продължение на векове, и до наши дни, сред историците и богословите текат разгорещени спорове коя е тази загадъчна жена, каква е била тя за Христос и кому е било изгодно да й припише миналото на блудница? Отговорите на тези въпроси остават нееднозначни във времето и са дали своя отпечатък в изобразителното изкуство и литературата.

В трактовката на образа на Мария Магдалена има кардинални различия между православието и католицизма: православието я счита са свята мироноска, излекувана от Иисус от „седем бяса“, а в традициите на Католическата църква е отъждествена с каещата се блудница и сестра на Лазар Мария, въпреки че никъде в Свещеното писание не се говори пряко Мария Магдалена да е била блудница в някой период от живота си.

Римската католическа църква за пръв път нарича пряко Мария Магдалена „блудница“, от устата на папа Григорий Велики. Много богослови пък предпочитат да я наричат с по-благовидното „евангелска грешница“, позовавайки се на евангелските текстове, в които Мария Магдалена е представена като пропаднала жена, замервана с камъни, когато Иисус я вижда и я спасява от обругаването.

Православната църква е на коренно различно мнение за Мария Магдалена – че тя не е блудница, а жена, която е била обсебена от нечисти сили. Аргументите на тази версия: Ако Мария Магдалена е била блудница, то от това със сигурност са щели да се възползват опонентите на Христос. В православната църква Мария е считана за олицетворение на жената-християнка и се почита наравно с апостолите, като свята мироноска. Тя е представяна като най-добрата ученичка на Христос и негова предана последователка, както и за предполагаем автор на Четвъртото евангелие. Неслучайно Иисус Христос я удостоява с високата чест да бъде пръв свидетел на Неговото възкресение.

С времето противоречивият образ на Мария Магдалена става неволна жертва на боричканията на църковниците за власт и надмощие. Към IV-V век, образът на жена-лидер, за някои изглежда повече от ерес. И съвсем умишлено образът на Мария Магдалена е подложен на низвергване по най-различни начини. На базата на един ръкописен манускрипт на арамейски език от 70-те години на VI век, бе извадена версия, че Спасителят е бил женен за Мария Магдалена и живеел с нея и двамата им синове.

По този начин става логично, Мария Магдалена да е била първата посветена в предстоящия подвиг на Иисус на Кръста на Голгота. Дали Мария Магдалена е имала друг – направо казано развратен живот, преди да срещне Иисус, навярно няма да узнаем достоверно никога. Образът на разкайващата се Мария Магдалена, обаче, се е възприемал като правдив и е вдъхновявал много западноевропейски художници. Евангелската Мария Магдалена е рисувана от най-големите майстори на италианската живопис. Нещо повече, нейният образ в изобразителното изкуство, преминава и в литературата като нарицателно име за онзи тип жени, които се връщат в правия път след развратен начин на живот. „Каещите се Магдалени“ стават любими героини не само за художниците, но и за поетите и писателите.

Loading...

Източник: uchiteli.bg

Сайтът не носи отговорност за коментарите, които се публикуват от нашите читатели !

Последни от Конспирации

Отидете горе