Сред църковните празници има три, които са посветени на светиите Господни, които по своята значимост се открояват от останалите, посветени на различни светци и се числят към големите празници на Църквата Христова.
Тези празници прославят Божията грижа за нашето спасение.
Тези три празника са Рождество на св. Йоан Предтеча, Отсичането на неговата глава и празникът на светите апостоли Петър и Павел.
Явяването на светият архангел Гавриил на свещеник Захария в Храма с вестта, че жена му, праведната Елисавета, ще роди син, който ще върви пред Господа, Спасителят на света, както и последвалото изпълнение на това предсказание, е първото събитие, разказано от св. евангелист Лука.
С вестта на светия архангел Гавриил до Захария в Храма се започва евангелското четиво на Новия Завет. Шест месеца по-късно същият св. арх. Гавриил възвестява на Дева Мария в Назарет, че ще зачене и ще роди Божия Син, което е продължение на откровението на Предвечния Съвет относно спасението на човешкия род.
Три месеца след Благовещение, св. Йоан се родил „в град Иудин“, а шест месеца подир това Христос се родил във Витлеем.
Тези събития са тясно свързани помежду си. „Славното и честно твое рождение се проповядва на света въплъщението на Сина Божи.“( Тропар на св. Иоан Кръстител, глас 4). Възвестеното от Архангел Гавриил в Храма , предадено по-късно на всички живеещи в близост до Захария, във величествения химн, който той изпял след рождението на младенеца Йоан, когато му се развързал езика и устата (Лука 1:67-79), е предтеча на ангелския химн: „Слава във висините Богу“, който бил изпят във Витлеем от ангелите, кога то съобщили вестта за Раждането на Спасителя на пастирите.
Раждането на св. Йоан Кръстител е първата радостна вест, изпратена от Бога на човешкия род, начало на неговото спасение от властта на дявола, греха и вечната смърт.
Вярно е, че дори преди раждането на Предтечата, Пресвета Дева Мария била родена и ангелите възвестили тоа на Нейните родители. По онова време обаче единствено Нейните родители за възвишеното предзнаменование относно родилата се Дева, като самите те не осъзнавали в пълнота значението на възвестеното им. Поради това само те отпазнували раждането на своята Дъщеря, а останалият свят едва по-късно узнал радостната вест за това раждане.
Поради това празниците Рождество Богородично и Въведение Богородично в Храма са установени в Църквата доста по-късно от другите големи празници, докато Рождество на Йоан Предтеча е един от най-древните и най-почитани сред Християнските празници. Запазени са проповеди относно този празник още от първите векове.
От деня на раждането на св. Йоан Предтеча започва подготовката на човешкия род за срещата му със Сина Божий на земята. Благословен е Господ, Бог Израилев, задето посети и извърши избавление на Своя народ… И ти, младенецо, ще се наречеш пророк на Всевишния, понеже ще вървиш пред лицето на Господа, за да приготвиш Неговите пътища (Лука 1:68, 76). Тези боговдъхновени слова на свещеник Захария, след възвръщането на дар-соловото му, стават известни на цяла Иудея, изумявайки всичките ѝ жители, които се запитвали един другиго с удивление: какво ли ще бъде тоя младенец? (Лука 1:66).
Неволно възниква въпроса: Да не би това да е Самият Месия? Йудея била в особено напрегнато състояние, очаквайки своя Спасител. И така, младенецът Йоан подготвя пътя Господен от самото си раждане; а дори и още в утробата на майка си, когато проиграва (Лука 1:41), с което възвестява за предстоящето Раждане на Младенеца Иисус, сякаш възклицавайки: Христос се ражда, славете Го; Христос слиза от небето, срещнете Го (Ирмос, Песен първа от Рождествения канон).
Раждайки се точно половин година преди Христос, Йоан Предтеча с точното време на своето рождество посочва и своята мисия да подготви пътя на Господа. Той бил роден по това време на годината(24 юни), когато денят започва да намалява след лятното слънцестоене, също както и Рождество Христово се случва 1 25 декември), катого денят започва да расте след зимното слънцестоене. Тези факти са изпълнение на словата, изречени по-късно от Предтечата, след като Христос започва Своята проповед: Той трябва да расте, пък аз да се смалявам (Йоан 3:30).
„Вестителят на Слънцето, Предтечата“ е св. Йоан Кръстител, който подобно на сутрешната звезда възвестява изгрева на Слънцето на Правдата на изток.
По такъв начин самото Рождество на св. Йоан Кръстител е преддверието на Раждането на нашия Господ Иисус Христос – със славното и честно твое рождение се проповядва на света въплъщението на Сина Божи
Пророче и предтечо на Христовото пришествие,
ние, които с обич те почитаме, недоумяваме как достойно да те възхвалим,
защото неплодството на родилката разреши и отческото безгласие,
а със славното и честно твое рождение се проповядва на света въплъщението на Сина Божи.
(Тропар на св. Иоан Кръстител, глас 4).
Неплодната отпреди днес ражда Христовия предтеча,
а той е изпълнение на всяко пророчество,
защото за Когото пророците проповядваха,
на Него той, като положил ръка на иордан,
яви се Божията слава над пророците наедно с тая на проповедника и предтечата.
Кондак, глас 3
Източник: predanie.bg
Виж още публикации на bultimes
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.